Hebben de militairen die nu in Brussel rond patrouilleren aanhoudings-plicht/recht?

Stel dat ze iemand in hun ogen 'verdacht' zien. Kunnen ze die persoon aanhouden en om legititmatiebewijs vragen?

Of zijn ze er enkel om op 'de vijand' te schieten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
8 jaar geleden
Ze hebben een taak : veiligheid waarborgen.
Ze zullen datgene doen dat nodig is.... ik wens hen wijsheid toe.

Antwoorden (1)

Militairen die nu worden ingezet in Brussel, hebben weinig bevoegdheden omdat zij geen politie zijn.
'Gewone' miiltairen worden momenteel alleen ingezet voor bewakingsopdrachten en indien zij iets observeren dat als verdacht/gevaarlijk/verboden wordt gezien door hen, dan mogen zij alleen de persoon(en)'van hun vrijheid beroven' maar niet aanhouden. Ze dienen dan direct de politie erbij roepen. Deze militairen mogen dus ook geen burgers bevelen of ondervragen...de politie mag dit alleen en zij zullen ook meteen komen en de 'tegengehouden' verdachte aanhouden.
Het is hen zeker niet toegestaan om hun wapen te gebruiken. Zij mogen dit alleen gebruiken voor wettige zelfbecherming.

Als je de beelden op tv. ook bekijkt, dan zie je vrijwel overal bij de militairen óók politieagenten staan. Zij werken dus samen met elkaar.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elke burger, dus ook een soldaat heeft aanhoudingsbevoegdheid.
amc
8 jaar geleden
In België mag een burger alleen aanhouden bij een misdrijf of bij het op heterdaad betrappen. Je hebt gelijk dat dan aangehouden mag worden...ik had beter kunnen schrijven 'staande houden' want dat mogen alleen bevoegden zoals de politie. ;-)